INTEC S.A.
Kodeks etyki
Kodeks Etyki INTEC Spółka Akcyjna
I Wprowadzenie
Kodeks Etyki INTEC Spółki Akcyjnej (dalej: INTEC lub Pracodawca) przedstawia konkretne zasady postępowania pracowników INTEC, wynikające z deklarowanych wartości i zasad. Deklaracje te odwołują się do ogólnie przyjętych zasad etycznych i norm moralnych.
Wszyscy pracownicy INTEC zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów prawa. Ponadto pracownicy zobowiązani są do respektowania wszelkich regulaminów, instrukcji, procedur, wytycznych i zarządzeń wewnętrznych, obowiązujących w INTEC.
Niniejszy Kodeks Etyki INTEC SA stanowi uzupełnienie regulacji prawnych i aktów wewnętrznych Pracodawcy. Pracownicy INTEC niezależnie od zajmowanego stanowiska, są zobligowani w pełni respektować przedstawione wartości i standardy etyczne w trakcie wykonywania swoich obowiązków służbowych.
Kadra kierownicza powinna stwarzać warunki pracy umożliwiające respektowanie zasad etyki, a także promować wartości i standardy etyczne poprzez własny przykład i zachowanie zgodne z zasadami zawartymi w niniejszym Kodeksie Etyki. Wszyscy pracownicy powinni szczegółowo zapoznać się z zasadami przedstawionymi w Kodeksie Etyki. Pracownik, który nie przestrzega tych zasad i narusza wewnętrzne regulacje, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności przez Pracodawcę.
Pracownik INTEC, który poweźmie wątpliwości, czy postępowanie jego, jego współpracowników, przełożonych lub osób współpracujących, jest zgodne z Kodeksem Etyki, może zwrócić się z prośbą o wyjaśnienie do Przedstawiciela Pracowników, Compliance Officer lub do dowolnego Członka Zarządu.
Każdy pracownik INTEC może zgłosić uwagi i propozycje dotyczące treści zawartych w Kodeksie Etyki swojemu przełożonemu, do Compliance Officer lub bezpośrednio Przedstawicielowi Pracowników.
II Zasady i wartości
Przestrzeganie prawa
INTEC deklaruje, że we wszystkich aspektach swojej działalności przestrzega bezwzględnie obowiązującego prawa, norm technicznych i stosuje dobre praktyki inżynierskie. INTEC deklaruje przestrzeganie praw człowieka, które są dla niego nienaruszalne. INTEC kieruje się w swojej działalności najwyższymi standardami etycznego postępowania. INTEC przestrzega praw człowieka, gwarantując ich nienaruszalność. Firma zatrudnia pracowników legalnie, respektując prawa pracownicze. INTEC nie zatrudnia nieletnich do pracy.
Odpowiedzialność
• przy dostarczaniu usług lub produktów INTEC kieruje się zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa, tak by odbiorca końcowy był w pełni chroniony;
• przy realizacji INTEC zachowuje najwyższe standardy bezpiecznej pracy, tak by żaden pracownik ani osoba współpracująca nie doznały żadnej szkody i uszczerbku na zdrowiu. Tego samego wymagamy od naszych podwykonawców. Nie współpracujemy z podwykonawcami, którzy nie zachowują wysokich standardów bhp.
• INTEC w swojej działalności kieruje się odpowiedzialnością za środowisko naturalne – projektowane i dostarczane urządzenia spełniają wymagane normy techniczne, środowiskowe, mają wymagane atesty i certyfikaty bezpieczeństwa.
Zasada zrównoważonego rozwoju dla środowiska naturalnego
INTEC dokłada wszelkich starań, aby projektowane urządzenia i instalacje nie zanieczyszczały środowiska naturalnego (redukcja zanieczyszczeń, niskoemisyjne technologie), wykorzystywały w sposób jak najmniejszy zasoby naturalne lub wykorzystywały tzw. odnawialne źródła energii. Bezpośrednio w swojej działalności INTEC stara się ograniczać wytwarzanie odpadów i wykorzystanie zasobów, stosuje zasady segregacji i przekazywania odpadów w sposób zgodny z prawem.
Jakość
INTEC dokłada wszelkich starań, by oferowane produkty i usługi były na najwyższym poziomie, a klient był zadowolony ze współpracy z firmą.
Kompetencja
INTEC poszukuje nowych i ulepszonych rozwiązań i technologii – efektywnych ekonomicznie, ekologicznych i niskoemisyjnych. W tym celu INTEC finansuje podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie wiedzy przez pracowników, a także wspiera ich rozwój.
Partnerstwo i wiarygodność
INTEC stara się być dobrym i wiarygodnym partnerem w biznesie – partnerom biznesowym i klientom dostarcza kompleksowych informacji o firmie i realizowanych przedsięwzięciach. W partnerski sposób, oparty na wzajemnym zaufaniu, traktuje wszystkich interesariuszy firmy, a także pracowników, dostawców i podwykonawców. INTEC wykonuje zadania rzetelnie, zgodnie z terminami i z należytą starannością. Problemy, jeśli się pojawiają, są rozwiązywane w sposób konstruktywny i we współpracy z klientem, tak by efekt końcowy został osiągnięty zgodnie z umową.
Uczciwa konkurencja
INTEC nie zawiera porozumień, których celem lub skutkiem może być naruszenie konkurencji na rynku, na którym prowadzi działalność. INTEC nie pozyskuje i nie wykorzystuje poufnych lub zastrzeżonych informacji w celu osiągania korzyści lub przewagi nad konkurencją. INTEC działa
w sposób etyczny i z szacunkiem traktuje biznesowych partnerów i konkurentów. Tego samego INTEC oczekuje od swoich dostawców i podwykonawców.
Przyjazne miejsce pracy
INTEC dokłada wszelkich starań, by firma była miejscem, w którym pracownicy czują się dobrze, a relacje pomiędzy kadrą kierowniczą i pracownikami są budowane w oparciu o zasady wzajemnego szacunku i zaufania. Szczególnie ważne są: szacunek dla drugiego człowieka, równe traktowanie bez wykluczania kogokolwiek, przeciwdziałanie zachowaniom nieetycznym, noszącym znamiona mobbingu lub dyskryminacji.
III Procedury
1. Procedura antykorupcyjna lub konflikt interesów
INTEC prowadzi aktywne działania, mające zapobiegać sytuacjom, mogącymi wywołać konflikt interesów lub doprowadzić do sytuacji korupcjogennych. Każdą sytuację (w tym potencjalną) konfliktu interesów pracownik lub podwykonawca powinien zgłosić przełożonemu, Compliance Officer, wyznaczonemu przez INTEC lub bezpośrednio do Zarządu, aby zapobiec konfliktowi lub wypracować najlepsze rozwiązania. Można również w tym celu wykorzystać istniejącą ”Procedurę zgłoszeń wewnętrznych INTEC S.A.”
Okresowo organizowane są szkolenia dla pracowników, dotyczące etycznych praktyk w biznesie – przeciwdziałanie korupcji i naruszanie prawa konkurencji. Szkolenia mogą mieć charakter szkoleń wewnętrznych, zewnętrznych lub w formie samokształcenia z wykorzystaniem materiałów przekazanych przez organizatora szkolenia.
2. Procedura przyjmowania i przekazywania prezentów
Pracownicy INTEC nie przyjmują upominków, prezentów i korzyści finansowych w zamian za czynności preferowania wręczającego lub osoby albo podmiotu, w imieniu którego taki prezent lub korzyść miałaby zostać wręczona.
Pracownicy INTEC nie wręczają upominków, prezentów i korzyści finansowych naszym kontrahentom, aby nie stwarzać sytuacji wywierania wpływu na podejmowanie decyzji. Wyjątkiem są drobne upominki marketingowe o wartości dopuszczalnej przepisami prawa.
Pracownicy INTEC mają obowiązek zgłosić przełożonemu otrzymanie prezentu o większej wartości niż upominek marketingowy. Przełożony podejmuje decyzję, czy rozpocząć postępowanie wyjaśniające. Jeśli przełożony podejmie decyzję o potrzebie rozpoczęcia postępowania wyjaśniającego, ma obowiązek zawiadomić Zarząd i następnie współdziałać z Zarządem.
IV Zakończenie
Każdy pracownik, który jest świadkiem nieetycznych zachowań lub ma uzasadnione podejrzenia dotyczące zachowań naruszających niniejszy Kodeks Etyki przez pracowników lub osoby powiązane relacjami biznesowymi, ma obowiązek zgłoszenia tego faktu swojemu przełożonemu, wyznaczonemu Compliance Officer lub Zarządowi albo może w tym celu wykorzystać istniejącą „Procedurę zgłoszeń wewnętrznych INTEC S.A.”.
Żaden pracownik, który w dobrej wierze dokona zgłoszenia naruszenia zasad przez współpracowników lub przełożonego, nie będzie ponosił negatywnych konsekwencji, a jeśli będzie żądał zachowania anonimowości, Zarząd jest zobowiązany zapewnić mu poufność danych.
Każdy pracownik INTEC oraz kadra kierownicza są zobowiązani do postępowania w codziennej pracy zgodnie z zasadami, wartościami i procedurami niniejszego Kodeksu Etyki.